23 Αυγούστου η Απόδοση της Eορτής Κοιμήσεως της Θεοτόκου δηλ. Τα Εννιάμερα της Παναγίας. Εορτάσαμε πανηγυρικά πριν από οκτώ ημέρες την Κοίμηση και τη Μετάσταση της και με την ίδια εορταστική διάθεση κλείνει η Εκκλησία μας την εορτή με την Απόδοση της Κοιμήσεως Θεοτόκου.
Με τους ωραιότερους ύμνους κήδεψε τη μητέρα της ζωής, τους ίδιους ύμνους, που σαν απόηχος ακούγονται και σήμερα στην Ιερή ακολουθία. Γιατί άλλη καλύτερη γλώσσα, για να εκφράσει το μυστήριο της πίστεως, η Εκκλησία δεν έχει παρά τη γλώσσα της ψαλμωδίας, που είναι μαζί ποίηση και μουσική στην πιο απλή και καθαρή της μορφή.
Οκτώ ημέρες μετά τη μεγάλη εορτή της 15ης Αυγούστου, δηλαδή στις 23 του μηνός, γίνεται η «απόδοσις» της, δηλαδή η πανηγυρική λήξη του εορτασμού.
Η ευλαβής συνήθεια, πού είναι παράδοση στην Ορθόδοξη Εκκλησία και για άλλες μεγάλες εορτές της, έχει την αρχή της σε πρώιμες διατάξεις της Παλαιάς Διαθήκης (π.χ. Εξόδ. β' 15-19, Λευϊτ. κγ' 36-39), σύμφωνα με τις οποίες οι μεγάλες θρησκευτικές εορτές των Ισραηλιτών διαρκούσαν οκτώ ημέρες. Αυτή η τάξη υιοθετήθηκε και από τη χριστιανική Εκκλησία, όχι βέβαια ομοιόμορφα και αμέσως, αλλά σταδιακά.
Έτσι στα μεν Ιεροσόλυμα η απόδοση γινόταν στις 22 Αυγούστου, στην περίφημη Μονή των Στουδιτών στις 18, στο Άγιον Όρος και σε ορισμένες Μονές της Κωνσταντινούπολης στις 28 του μηνός.
Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι διάταγμα του αυτοκράτορα Ανδρόνικου Β' Παλαιολόγου (1282-1328) καθόριζε να εορτάζεται η Κοίμηση καθ' όλο το μήνα Αύγουστο.
Η Ακολουθία την ημέρα της «αποδόσεως», όπως ορίζεται στο Τυπικό, «ψάλλεται απαραλλάκτως κατά την εν τω Μηναίω διάταξιν της εορτής της 15ης Αυγούστου », με κάποιες, φυσικά, εξαιρέσεις.
Η χρονική αυτή «παράταση» του εορτασμού δεν στερείται και του ανάλογου θεολογικού περιεχομένου. Γιατί είναι, κατά κάποιο τρόπο, μια υπέρβαση τού παρόντος χρόνου, αλλά και μια πρόγευση της Αιωνιότητας, η οποία -όπως γράφει ο απόστολος Παύλος- θα είναι μια χωρίς τέλος «πανήγυρις πρωτοτόκων» (Εβρ. ιβ' 23). Στην ουσία «κάθε εορτή είναι και μια μυστική γέφυρα πού «προάγει ημάς εις το πέραν» (Μάρκ. στ' 45), μας περνάει στην αντίπερα όχθη της άχρονης βασιλείας του Θεού».[1]
Η Κυρία Θεοτόκος Αρωγός και Σκέπη μας Αενάως...!!!
Τα εγκώμια της Θεοτόκου
Όταν έφθασαν στον τάφο οιαπόστολοι, έθεσαν κάτω το λείψανο για να το αποχαιρετίσουν και ένας –ένας που αποχαιρετούσε την Παναγία άρχισε να λέει εγκώμια. Ο Άγιος Ιερόθεος είπε τέτοια εγκώμια όπου όχι εγώ (Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός) όπου είμαι άνθρωπος αμαρτωλός και θνητός αλλά ούτε οι Άγγελοι μπορούσαν να πουν όσα είπε εκείνος.
«Ω θαύμα των πάντων θαυμάτων, όπου βλέπομεν οι άνθρωποι ἡ βασίλισσα του παντός πως άπνους τίθεται; Η Μήτηρ του Ιησού πως απέθανεν; συ είσαι Παρθένε το κήρυγμα των Προφητών σύ είσαι το κήρυγμα το ιδικόν μας ἐσένα προσκυνούσιν οι Άγγελοι, τιμούσιν οι άνθρωποι, δοξάζουσιν οι Άγιοι Χαῖρε λοιπόν Κεχαριτωμένη, ο Κύριος μετά σου, και δια σου μεθ’ ημών... υμνήσατε Άγγελοι, δοξάσετε Προφήται, επαινέσατε Αρχάγγελοι του βασιλέως την Μητέρα, του φωτός τη λυχνίαν, του ουρανού την πλατυτέραν, του στερεώματος την υψηλοτέραν, την προστασίαν των Χριστιανών, και μεσίστριαν του γένους ημών.»[2]