Δευτέρα 25 Μαρτίου 2019

Η ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ ΤΟΥ ΠΑΣΧΑ




πορεία το χριστιανο.

ταν κάποιος ξεκινάει γιά να ταξίδι, θά πρέπει νά γνωρίζει πο πηγαίνει. Ατό συμβαίνει καί μέ τήν Μεγάλη Σαρακοστή. Μεγάλη Σαρακοστ εναι να πνευματικό ταξίδι, πού χει γιά προορισμό του τό Πάσχα. 
Τό Πάσχα εναι τό κέντρο τς λειτουργικς ζως τς κκλησίας μας. Εναι πρόγευση τς αἰώνιας χαρς πού μς περιμένει. Πς μως μπορομε νά μετανοήσουμε καί νά ξαναγυρίσουμε στήν πόσχεση, πού μς δίνεται κάθε χρόνο τό Πάσχα; κριβς τήν στιγμή ατή μφανίζεται Μεγάλη Σαρακοστή. Ατή εναι «χερα βοηθείας» πού πλώνει σ μς κκλησία. Εναι τό σχολεο τς μετανοίας, πού θά μς δώσει δύναμη νά δεχθομε τό Πάσχα χι σάν μία πλ εκαιρία γιά νά φμε, νά πιομε, νά ναπαυτομε, λλά νά πομε να χι στόν «παλαι νθρωπο» πού βρίσκεται μέσα μας καί να ναί στήν «νέα ζω».

Στήν ρχαία κκλησία βασικς σκοπός τς Σαρακοστς ταν νά προετοιμαστον ο «Κατηχούμενοι», δηλαδ ο νέοι ποψήφιοι χριστιανοί, γιά τό βάπτισμα. Τήν ποχ κείνη τό βάπτισμα τν Κατηχουμένων γινόταν στήν διάρκεια τς ναστάσιμης θείας Λειτουργίας. λλ κόμα καί τώρα πού κκλησία δέν βαπτίζει τούς χριστιανος σέ μεγάλη λικία καί θεσμός τς Κατηχήσεως δέν πάρχει πιά, τό βασικό νόημα τς Σαρακοστς παραμένει τό διο.
ν καί εμαστε βαπτισμένοι, κενο πού συνεχς χάνουμε εναι κενο κριβς πού πήραμε στό βάπτισμα, δηλαδή «τήν νέα ζωή»,  ποία πραγματοποιεται μέ τά ερά Μυστήρια το Βαπτίσματος, το Χρίσματος καί τς θείας Κοινωνίας. Μ ατά νθρωπος γεννιέται, μορφοποιεται καί συνάπτεται μέ τόν Σωτήρα του. Εδικά, μέ τό πρτο μυστήριο,τό Βάπτισμα, νθρωπος εσάγεται στήν ζωή. Τό χρίσμα, στήν συνέχεια, προσφέρει τήν κατάλληλη νέργεια γι ατή τήν ζωή. Τέλος, θεία Εχαριστία συντηρε καί διατηρε τήν ζωή. Καί τά τρία δημιουργον σχέση υοθεσίας καί φιλίας μεταξύ τν νθρώπων καί το Θεο, καταργώντας μιά γιά πάντα τήν δουλική σχέση. Μέ τήν συμμετοχή σ ατά ξευτελίζεται διάβολος κι γκαινιάζεται γαπητική σχέση μέ τόν Χριστό. Σαρακοστή, λοιπόν, εναι προετοιμασία γιά νά πιστρέψουμε στήν «νέα ν Χριστ ζωή».

Πς θά διαφυλάξουμε τήν ν Χριστ ζωή πού λάβαμε πό τά μυστήρια;

νθρωπος παίρνει μέ τά Μυστήρια τό δρο τς ζως. λλά, γιά νά συνεχίσει νά ζε, χρειάζεται νά καταβάλει καί προσωπική προσπάθεια: εναι νάγκη νά τηρε τίς ντολές το Χριστο ς ρυθμιστικό παράγοντα τς πίγειας ζως του, νά προσέχει κοιμήτως, νά προσεύχεται διαλείπτως, νά μελετ τόν λόγο το Θεο συνεχς. Κι λα τοτα, γιά νά λέγχει τούς λογισμούς καί τίς πιθυμίες του. Γιατί νθρωπος, μαρτάνοντας, γίνεται χρεος νώπιον το Θεο λλά καί το αυτο του. Πρότυπο το κάθε πιστο ς εναι μονίμως Χριστός, γιά νά μπορε νά πιδίδεται στήν σκηση τς ρετς καταξιώνοντας τόν αυτό του κι φθαρτίζοντάς τον.

Πς καί πότε νηστεία πρό το Πάσχα ξελίχτηκε σέ σαράντα μέρες;

Η νηστεία τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς, μαζί μέ τήν νηστεία τς Τετάρτης καί τς Παρασκευς, εναι ο ρχαιότερες καί μόνες νηστεες, πού χουν καί οκουμενική κάλυψη, δηλαδή πικυρώθηκαν μέ Κανόνες Οκουμενικν Συνόδων (ξθ´ κανόνας τν γίων ᾿Αποστ., ε´ κανόνας τς Α´ Οκουμενικς Συνόδου, β´, κθ´ καί πθ´ τς ΣΤ´ Οκουμενικς Συνόδου). Ο λοιπές καθιερωμένες νηστεες το τους, βασίζονται στήν ερή Παράδοση τς ᾿Εκκλησίας μας, πού καί ατή εναι σότιμη, σχυρή καί γκυρη.
Η νηστεία τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς νάγεται δη στούς ποστολικούς χρόνους καί θεσμοθετήθηκε κατά μίμηση τς σαραντάμερης νηστείας το Κυρίου μας (Ματθ. δ΄, 2), καθώς καί τν σαραντάμερων νηστειν τν προφητν Μωυσέως (᾿Εξοδ. λδ´, 28) καί ᾿Ηλιού (Γ΄ Βασ. ιθ΄ 8).
Μεγάλη Σαρακοστή προκειμένου νά πάρει τήν τελική της μορφή, πού χει σήμερα, πέρασε πό πολλά μεταβατικά στάδια.
Κατά μία ποψη: πρχε νηστεία πρό το Πάσχα, πού ξεκίνησε πό μία μέρα, γινε στήν  συνέχεια δύο μέρες καί κατέληξε στίς ξι μέρες (Μεγάλη Εβδομάδα). πρχε μως καί μιά λλη νηστεία, πού δέν εχε καμία σχέση μέ τήν νηστεία πρό το Πάσχα καί ναφερόταν στήν σαραντάμερη νηστεία το Χριστο στήν ρημο μετά τήν Βάπτισή του.
Ατή δεύτερη νηστεία ταν συνδεδεμένη μέ τά Θεοφάνεια καί ρχιζε στίς 7 ανουαρίου. Ο δύο ατές νηστεες συγχωνεύτηκαν καί ποτέλεσαν μία νηστεία. συγχώνευση τν δύο νηστειν γινε μέ τήν πίδραση το θεσμο τν κατηχουμένων, ο ποοι προετοιμάζονταν πρίν τό Πάσχα, γιά νά βαπτισθον.
Σύφωνα μέ λλη ποψη: νηστεία πρό το Πάσχα, σέ συνδυασμ μέ τήν προετοιμασία τν κατηχουμένων γιά τό βάπτισμά τους, κατά τήν νύκτα το Μεγάλου Σαββάτου, στήν Παννυχίδα – γρυπνία το Πάσχα, πεκτάθηκε καί γινε τελικά χρόνος τς νηστείας  σαράντα μέρες. Κατά τόν 4ο μέ 5ο αώνα, νηστεία πρό το Πάσχα νομάστηκε Τεσσαρακοστή καί πρε καθολικό χαρακτήρα.

Πς πολογίζονται ο 40 μέρες τς Μεγάλης Σαρακοστς;

Η περίοδος διάρκειας καί τρόπος πολογισμο τν μερν τς Σαρακοστς, μέχρι νά πάρει τήν τελική της μορφή, πού χει σήμερα, πέρασε πό πολλά μεταβατικά στάδια, πό  τούς πρώτους χριστιανικούς αἰῶνες.
•Πρόκειται γιά τόν διαφορετικό πολογισμό τν μερν τς μεγάλης ατς νηστείας, πού ξεχωρίζει πό τίς λλες νηστεες ς πρός τήν διάρκεια  καί τήν κτασή της. Συγκεκριμένα, πρξε πό τήν ρχή προβληματισμός στίς κατά τόπους ᾿Εκκλησίες, γιά τό:
•Ποιές θά εναι ατές ο σαράντα μέρες νηστείας.
ν θά συμπεριλαμβάνονται στήν χρονική διάρκεια τό Σάββατο καί Κυριακή, πού εναι εχαριστιακές καί καταλύσιμες μέρες.
ν θά συμπεριλαμβάνεται στήν μέτρηση τν σαράντα μερν καί Μεγάλη βδομάδα.
Στήν συνέχεια θά ναφερθομε σέ δύο τρόπους πολογισμο.

Πρτος τρόπος πολογισμο.

Σύμφωνα μέ τόν πρτο τρόπο πολογισμο τν μερν τς Σαρακοστς, ατήν τήν ποτελοσαν κτώ βδομάδες:
1. βδομάδα τς Τυροφάγου.
2.Ο ξι βδομάδες τν νηστειν (Α-Β-Γ-Δ-Ε-Βαΐων).
3. Μεγάλη βδομάδα.
Τό  τι ρχικά συμπεριλαμβανόταν Μεγάλη βδομάδα στήν Τεσσαρακοστή, φαίνεται καθαρά στόν κθ´ κανόνα τς ΣΤ΄ Οκ. Συνόδου (691), σύμφωνα μέ τόν ποο Μεγάλη βδομάδα ναφέρεται ς «στέρα (σχάτη) βδομς» τς Σαρακοστς, στόν ν´ κανόνα τς Λαοδικείας  (343 μέ 381, σως 360), καθώς καί στό Οδοιπορικό τς Αθερίας (381 μέ 384).
Κάθε βδομάδα περιελάμβανε πέντε μέρες νηστείας (5 μέρες Χ 8 βδομάδες = 40 μέρες). Δν πολογίζονται τά Σάββατα καί ο Κυριακές πειδή τίς μέρες ατές γίνεται κατάλυση ονου καί λαίου.

Δεύτερος  τρόπος πολογισμο.

Από τόν 9ο αώνα, ταν πλέον ριστικοποιήθηκε τό νέο νόημα τς Σαρακοστς, ποία πό περίοδος προετοιμασίας τν κατηχουμένων γιά νά δεχθον τό βάπτισμα, γινε περίοδος μετανοίας καί μέ τήν πίδραση  το λειτουργικο βιβλίου το «Τριωδίου» πικράτησε « μορφή τς Κωνσταντινουπόλεως», δηλαδή τρόπος μετρήσεως πού φαρμόστηκε τελικά στήν Κωνσταντινούπολη. 
Σύμφωνα μέ τόν νέο ατό τρόπο πολογισμο τν μερν τς  Μεγάλης Σαρακοστς, στήν περίοδο ατή:    
•Δέν συμπεριλαμβάνεται Μεγάλη Εβδομάδα.
•Προσμετρονται τά Σάββατα καί ο Κυριακές, πού, ν καί δέν εναι μέρες νηστείας, ντάσσονται στήν λειτουργική περίοδο τς Μεγάλης Σαρακοστς.
•Χρειάζονται 6 βδομάδες γιά τήν συμπλήρωσή της (ο ξι βδομάδες τν νηστειν, Α-Β-Γ-Δ-Ε-Βαΐων).
Εξι βδομάδες πί πτά μέρες κάνουν σαράντα δύο μέρες (6χ7 = 42). ᾿Αφαιρονται ο δύο τελευταες μέρες, τό Σάββατο το Λαζάρου καί Κυριακή τν Βαΐων καί τσι χουμε σαράντα μέρες.
Η Μεγάλη Σαρακοστή ρχίζει πό τήν Δευτέρα τς Α´ Εβδομάδας τν Νηστειν (Καθαρά Δευτέρα – Καθαρά Εβδομάδα) καί λήγει τήν Πα-ρασκευή τς ΣΤ´ Εβδομάδας (πρό τν Βαΐων). Τά τροπάρια ατς τς τελευταίας μέρας στό «Τριώδιο», φανερώνουν «τήν πλήρωσιν τς ψυχοφελος Τεσσαρακοστς» καί τήν ναμονή τς «γίας βδομάδος το Πάθους».
Ατός πολογισμός πονοεται, σύμφωνα μέ τήν ρμηνεία πολλν, καί πό τίς ᾿Αποστολικές Διαταγές (κείμενο το τέλους το δ´ αώνα), πού λέγουν: «᾿Επιτελείσθω δ νηστεία ατη πρ τς νηστείας το Πάσχα, ρχομένη μν Δευτέραν, πληρουμένη δ ες Παρασκευήν. Μεθ᾿ ς πονηστεύσαντες ρξασθε τς γίας το Πάσχα βδομάδος, νηστεύοντες ατν πάντες μετ φόβου κα τρόμου». (᾿Αποστολικές Διαταγές, Ε΄ 18,19)
Δηλαδή, νά γίνεται νηστεία ατή πρίν τή νηστεία το Πάσχα, ρχίζοντας πό τήν Δευτέρα, καί τελειώνοντας τήν Παρασκευή. Μετά πό ατές, τελειώνοντας τήν νηστεία, ρχίζουμε τήν γία βδομάδα το Πάσχα, νηστεύοντας λοι μέ φόβο καί τρόμο.
Τό Σάββατο το Λαζάρου καί Κυριακή τν Βαΐων, εναι Δεσποτικές ορτές. ᾿Εξ ατίας το νέου πολογισμο τς Σαρακοστς, πού λήγει πρίν τήν Μεγάλη Εβδομάδα, Λειτουργία το Σαββάτου το Λαζάρου, διασώζει κάποια στοιχεα βαπτισματικς Λειτουργίας, γιά τήν λοκλήρωση τς σαραντάμερης προετοιμασίας τν κατηχουμένων. Ατό φαίνεται πό τήν ψαλμωδία το βαπτισματικο μνου «Οσοι ες Χριστόν βαπτίσθητε…», σέ ντικατάσταση το Τρισαγίου μνου, κατά τό Σάββατο το Λαζάρου καί πό τό β´ πολυτίκιο τς Κυριακς τν Βαΐων «Συνταφέντες σοι δι το Βαπτίσματος, Χριστ Θεός, τς θανάτου ζως ξιώθημεν τ ᾿Αναστάσει σου…», πού φανερώνει τήν δη τελεσθεσα Βάπτιση τν κατηχουμένων στήν λήξη τς Τεσσαρακοστς.
Παρά τήν νέα ρύθμιση, σύμφωνα μέ τήν ποία Μεγάλη βδομάδα εναι κτός Σαρακοστς, στίς Προηγιασμένες τς Μεγάλης βδομάδας παραμένει ς πισθάμβωνος εχή ατή πού ναφέρεται στήν τεσσαρακονθήμερη νηστεία. Δέν πρξε πρόβλεψη γιά λλαγή τς εχς ατς γιά τίς μέρες πού δέν συμπεριλαμβάνονται στήν Μεγάλη Σαρακοστή. Κι ατό εναι δεγμα το  παλαιο τρόπου πολογισμο τν μερν τς Μεγάλης Σαρακοστς τό ποο συμπεριλαμβάνει στήν Σαρακοστή καί τήν  Μεγάλη  Εβδομάδα. Αλλωστε στήν συνείδηση το κόσμου Μεγάλη Εβδομάδα δέν ξεχωρίζεται πό τήν Σαρακοστή.

Γιατί  ν παγορεύεται ν τελεσθε θεία Λειτουργία μέρα νηστείας, προσφέρεται τίς μέρες τς νηστείας θεία Κοινωνία, μέ τήν κολουθία τν Προηγιασμένων;

Ατό δέν ρχεται σέ ντίθεση μέ τόν παγορευτικό κανόνα πού ναφέραμε παραπάνω, ρκε νά ξετάσουμε καί τήν λλη πλευρά το σκοπο τς θείας Κοινωνίας.
θεία Κοινωνία δέν εναι μόνο λευση, παρουσία καί ποκάλυψη το ναστημένου Χριστο «ν τ κλάσει το ρτου»,  καί νωσή μας μέ τόν Θεό, λλά εναι καί πηγή δυνάμεως πού μς στηρίζει στόν πνευματικό γώνα.
Κατά τήν Μεγάλη Σαρακοστή κάθε πιστός διεξάγει ναν πνευματικό γώνα ναντίον τς μαρτίας καί το κακο.
κκλησία μέ τήν κολουθία τν Προηγιασμένων Δώρων μς δίδει τήν θεία Κοινωνία σάν βοήθεια καί δύναμη στόν γώνα μας ναντίον το κακο καί τς μαρτίας.
ν πό τήν μιά μεριά παγορεύεται νά τελεσθε θεία Λειτουργία στίς μέρες τς νηστείας, πό τήν λλη μεριά μως χουμε συνέχεια στήν κκλησία τήν παρουσία τν καρπν τς θείας Εχαριστίας μέ τήν τέλεση τς Προηγιασμένης.
πως κριβς καί μέ τόν Χριστό πού, «ρατ» μέν ναλήφθηκε στούς ορανούς κι μως «ἀόρατα» εναι παρών στόν κόσμο.
πως μέ τήν Βασιλεία το Θεο πού πρόκειται νά ρθει, λλά ταυτόχρονα βρίσκεται νάμεσά μας καί τήν βιώνουμε καθημερινά.
τσι, λοιπόν, θεία Εχαριστία ς μυστήριο καί πνευματικό πανηγύρι, ς γιορτή τς κκλησίας δέν συμβιβάζεται μέ τήν νηστεία καί δέν τελεται στήν διάρκεια τς Μεγάλης Σαρακοστς, λλά ς χάρη καί δύναμη πνευματική, πού δίνει στούς πιστούς τά πλα γιά τόν πνευματικό τους γώνα, βρίσκεται στήν καρδιά τς νηστείας.
Εναι στ λήθεια τό πνευματικό μάνα πού μς διατηρε ζωντανούς στό ταξίδι μας μέσα στήν ρημο τς Μεγάλης Σαρακοστς.

νηστεία, ς προετοιμασία το πιστο, γιά τήν συμμετοχή του στήν «σπερινή θεία Κοινωνία» κατά τήν κολουθία τν Προηγιασμένων Δώρων.

Τό πρτο καί οσιαστικό χαρακτηριστικό τς Προηγιασμένης εναι τι ατή εναι μιά «σπερινή κολουθία». Δέν εναι Λειτουργία, εναι μιά κολουθία θείας Κοινωνίας, πού τελεται συναπτά μέ τόν σπερινό.
Σύμφωνα μέ τήν ρθόδοξη παράδοση πάντοτε πρό τς θείας Κοινωνίας προηγεται Γενική Εχαριστιακή νηστεία. 
ταν θεία Λειτουργία τελεται πολύ νωρίς, τό πρωί, λονύκτια γρυπνία πού προηγεται ναπληρώνει τό ργο τς νηστείας καί τς προετοιμασίας. 
•Στίς νορίες που θεία Λειτουργία δέν τελεται πολύ νωρίς τό πρωί, λλά μετακινεται σέ κάποια ρα ργότερα, παρατείνεται Γενική νηστεία μερικές ρες ργότερα πρός τό μεσημέρι.
•Τίς μέρες πού τηρομε Γενική νηστεία θεία Κοινωνία προσφέρεται τό πόγευμα συναπτά μέ  τόν σπερινό. φ σον, λοιπόν, Τετάρτη καί Παρασκευή κατά τήν διάρκεια τς Μεγάλης Σαρακοστς εναι μέρες γενικς ποχς – Γενικς νηστείας – θεία Εχαριστία προσφέρεται μέ τήν Προηγιασμένη τό πόγευμα συναπτά  μετά τήν κολουθία το σπερινο.
Μέ τήν δια λογική ξηγομε καί τό γεγονός τι τήν παραμονή τν Χριστουγέννων καί τν Θεοφανείων, πού εναι μέρες Γενικς Νηστείας, θεία Λειτουργία τελεται συναπτά μέ τόν σπερινό. Τό διο κριβς συμβαίνει καί μέ τήν θεία Λειτουργία το Μεγάλου Σαββάτου.
σως λα ατά νά μς φαίνονται παράξενα καί σχετα μέ τό τί γίνεται σήμερα. Μς φανερώνουν μως τήν ρθόδοξη λειτουργική πράξη τς κκλησίας μας καί κάτι κόμα πιό σπουδαο, πού σήμερα τό χουμε ξεχάσει: «τι θεία Εχαρστία πάντοτε εναι τό τέλος τς προετοιμασίας, καί ο μέρες τς Γενικς Νηστείας στεφανώνονται μέ τήν σπερινή Εχαριστία».
κκλησία γι τήν Τετάρτη καί τήν Παρασκευή, στήν διάρκεια τς Μεγάλης Σαρακοστς, ρίζει τελεία ποχή πό τό φαγητό ς τήν νάτη ρα.
Γι ατό, τό ξαναλέμε, ταν κοινωνομε στήν Προηγιασμένη, πρέπει νά εμαστε λη τήν μέρα νηστικοί.
Πουθενά λλο δέν πάρχει τό ληθινό νόημα τς νηστείας καί πουθενά Σαρακοστή δέν ποκαλύπτεται καλύτερα παρά μόνο κατά τίς μέρες κενες πού προσφέρεται θεία Κοινωνία τό πόγευμα συναπτά μέ τόν σπερινό.

Μεγάλη Σαρακοστή. «νας τρόπος ζως».

Ο κάθε χριστιανός στήν διάρκεια το κκλησιαστικο  τους καί διαίτερα κατά τήν περίοδο τς Μεγάλης Σαρακοστς δέν θά πρέπει νά περιορίζεται πλά καί μόνο στήν παρακολούθηση τν κολουθιν, στήν τυπικ νηστεία καί τήν προσευχή. Θεωρεται δεδομένο τι λα ατά προβλέπονται πό τήν κκλησία μας καί ποτελον ερό καθκον το κάθε χριστιανο. Γιά νά χουν μως θετικό ποτέλεσμα καί νά ποκτήσουν τό πραγματικό τους νόημα, θά πρέπει νά γίνουν «νας τρόπος ζως».
Νά ποφύγουμε τήν διάσπαση τς ζως μας σέ δύο κομμάτια, στό θρησκευτικ καί στό κοσμικό, τήν διάσπαση τς ζως μας σ  δύο τρόπους ζως, στόν τρόπο ζως μέσα στό σπίτι καί στόν τρόπο ζως ξω π' ατό.
Στό παρελθόν κατά τήν Μεγάλη Σαρακοστή, λόκληρη κοινωνία ποδεχόταν ναν συγκεκριμένο ρυθμό ζως, ρισμένους κανόνες πού πενθύμιζαν στά τομα – μέλη τς κοινωνίας, τήν περίοδο τς Σαρακστς καί δημιουργοσε τσι κοινωνία να εδος σαρακοστιανο κλίματος, βοηθώντας τόν χριστιανό στόν προσωπικό του γώνα. 
Σήμερα τά πράγματα χουν λλάξει χι μόνο σέ κοινωνικό πίπεδο λλά καί οκογενειακό, σέ σημεο στε δέν χρειάζεται κανείς νά βγε πό τό σπίτι του γιά νά βρεθε «ξω». λόκληρος «ξω κόσμος» χει γκατασταθε μόνιμα μέσα στό σπίτι μας, μέ τήν πικράτηση καί τήν λλοιωτική πίδραση τν μέσων μαζικς νημέρωσης, πού χουν διαποτίσει τήν ζωή μας μέσα καί ξω πό τό σπίτι.

κενο πού ζητάει πό μς κκλησία νά κάνουμε στήν διάρκεια τς Μεγάλης Σαρακοστς εναι:

1.Νά μπλουτίσουμε τόν πνευματικό καί διανοητικά σωτερικό κόσμο μας, νά μελετήσουμε καί νά στοχασθομε πάνω σέ ,τι μπορε νά μς βοηθήσει νά νακαλύψουμε ατόν τόν σωτερικό κόσμο καί τίς χαρές του.
2.Νά λέγξουμε τόν πίστευτα περοπτικ χαρακτρα μας, στίς σχέσεις μας μέ τούς νθρώπους, στά διάφορα γεγονότα καί στήν δουλειά.
3.Μς δίνει τήν εκαιρία γιά λεγχο στά λόγια μας. «κ γρ τν λόγων σου δικαιωθήσ, κα κ τν λόγων σου καταδικασθήσ». (Ματθ. 12, 37)
4.Νά νιώσουμε καί νά βιώσουμε τήν «χαρμολύπη» πού εναι τό πραγματικό μήνυμα τς Μεγάλης Σαρακοστς
5.Νά «μαλακώσει» τήν καρδιά μας τόσο στε νά μπορε νά νοιχτε στίς πραγματικότητες το πνεύματος, νά ποκτήσει τήν μπειρία τς κρυμμένης «δίψας κα πείνας» γιά πικοινωνία μέ τόν Θεό.
6.Τέλος, ν πάρουμε τήν μεγάλη πόφαση, στε νά «συμπορευθμεν μετ το Χριστο, ναβαίνοντες ες εροσόλυμα, ν συσταυρωθμεν μετ ατο δι ν συνανυψ μς ες τν νω ερουσαλμ ν τ βασιλεία τν ορανν».