Τετάρτη 21 Νοεμβρίου 2018

Τα Εισόδια της Θεοτόκου τα Χριστούγεννα



 



Ες λην τν Χριστιανοσύνη 
μία εναι μόνη Παναγία, γνή:

Κόρη παιδίσκη, γία τν γίων,
χωρς Χριστν παιδ στ χέρια
κα τρεφομένη μ γγέλων ρτον.[1]

Η προεισαγωγή μας στα Χριστούγεννα

Τα Εισόδια της Θεοτόκου είναι η εορτή της εισόδου μας στην Εκκλησία, στα άγια των αγίων, όπου εισοδεύουμε καθαγιαζόμενοι, για να τραφούμε με ουράνιο άρτο για να τέξουμε Θεόν εντός μας.

Είναι εορτή πρώτον θεολογική και με πνευματικό νόημα. 
Μας εισάγει στην εορταστική προεόρτια ατμόσφαιρα των Χριστουγέννων.
Τι χαρούμενη και κατανυκτική η στιγμή όταν ακούσουμε για πρώτη φορά, αυτό το Χριστός Γεννάται. Όχι Χριστός ετέχθη, όχι Χριστός εγεννήθη, αλλά ΓΕΝΝΑΤΑΙ. 

Διαρκώς, συνεχώς και νυν και αεί. 

Και εμείς όταν αξιωθούμε την θεοτοκία να ταξιδεύουμε αέναα σε αυτήν την καινή κτίση.

Η Θεοτόκος Μαριάμ, προσφέρεται από νήπιο στον Ναό για να κατοικήσει στα Άγια των Αγίων και να προετοιμαστεί εν μυστηρίοις και θέα Θεού, μακράν των θορύβων του κόσμου και να προαγιαστεί για να γίνει δοχείο άξιο του Αχωρήτου Θεού.[6]


ΩΣ ΕΜΨΥΧΩ ΘΕΟΥ ΚΙΒΩΤΩ ΨΑΥΕΤΩ 

ΜΗΔΑΜΩΣ ΧΕΙΡ ΑΜΥΗΤΩΝ

Πανηγυρική και μετά στίχων η ενάτη ωδή της Θεοτόκου αύριο, αλλά πιστεύω οι στίχοι του πρώτου ειρμού είναι ιδιαίτερα καθηλωτικοί: «ς μψύχ Θεο κιβωτ, ψαυέτω μηδαμς χερ μυήτων, χείλη δ πιστν, τ Θεοτόκ σιγήτως, φωνν το γγέλου ναμέλποντα, ν γαλλιάσει βοάτω· ντως νωτέρα πάντων, πάρχεις Παρθένε γνή».

Σε πολλές ορθόδοξες Εκκλησίες οι χοροί κατέρχονται των αναλογίων στο μέσον του ναού και ψάλλουν από κεί τις καταβασίες ΧΡΙΣΤΟΣ ΓΕΝΝΑΤΑΙ.



Καταβασίες των Χριστουγέννων 
δ α' 
Χριστς γεννται· δοξάσατε. 
Χριστς ξ ορανν· παντήσατε. 
Χριστς π γς· ψώθητε. 
σατε τ Κυρίῳ πσα γ
κα ν εφροσύν, νυμνήσατε λαοί· τι δεδόξασται.

δ γ' 
Τ πρ τν α
ἰώνων κ Πατρς γεννηθέντι ἀῤῥεύστως Υἱῷ
κα π' σχάτων κ Παρθένου σαρκωθέντι σπόρως, 
Χριστ τ Θε βοήσωμεν· 
νυψώσας τ κέρας μν, γιος ε Κύριε.

δ δ'
Ράβδος κ τς ρίζης εσσαί
κα νθος ξ ατς Χριστέ, κ τς Παρθένου νεβλάστησας, 
ξ ρους ανετς κατασκίου δασέος, 
λθες σαρκωθες ξ πειράνδρου, υλος κα Θεός. 
Δόξα τ δυνάμει σου, Κύριε.

δ ε' 
Θες ν ερήνης, Πατρ οκτιρμν, 
τς μεγάλης Βουλς σου τν γγελον, 
ερήνην παρεχόμενον πέστειλας μν· 
θεν θεογνωσίας πρς φς δηγηθέντες, 
κ νυκτς ρθρίζοντες, δοξολογομέν σε, Φιλάνθρωπε.

δ ς' 
Σπλάγχνων ωνν, μβρυον πήμεσεν νάλιος θήρ, οον δέξατο· 
τ Παρθέν δ νοικήσας Λόγος κα σάρκα λαβών, 
διελήλυθε φυλάξας διάφθορον· 
ς γρ οχ πέστη εύσεως, 
τν τεκούσαν κατέσχεν πήμαντον.

δ ζ' 
Ο παδες εσεβείᾳ συντραφέντες 
δυσσεβος προστάγματος καταφρονήσαντες, 
πυρς πειλν οκ πτοήθησαν, 
λλ' ν μέσ τς φλογς σττες ψαλλον· 
τν Πατέρων Θες ελογητς ε

δ η' 
Θαύματος περφυος δροσοβόλος ξεικόνισε κάμινος τύπον· 
ο γρ ος δέξατο φλέγει νέους, 
ς οδ πρ τς Θεότητος Παρθένου, ν πέδη, νηδύν· 
δι νυμνοντες ναμέλψωμεν· 

Ελογείτω κτίσις πσα τν Κύριον, 
κα περυψούτω ες πάντας τος αἰῶνας. 

δ θ'
Μυστήριον ξένον ρ κα παράδοξον! 
ορανν τ σπήλαιον· 
θρόνον Χερουβικν τν Παρθένον· 
τν φάτνην χωρίον ν νεκλίθη χώρητος, 
Χριστς Θες· ν νυμνοντες μεγαλύνομεν.




Τί είναι οι Καταβασίες;

Καταβασία: Με την ονομασία καταβασίες φέρονται ύμνοι της χριστιανικής εκκλησίας που ψάλλονται στον Όρθρο.

Ονομάζονται καταβασίες εκ του γεγονότος ότι οι ψάλτες κατέρχονται από τα ψαλτήρια και ψάλλουν αυτούς ομόφωνα μπροστά από την ωραία πύλη. Η παλαιά αυτή παράδοση τείνει όμως σήμερα να εκλείψει. Όχι όμως στην εορτή των Εισοδίων της Θεοτόκου στις 21 Νοεμβρίου που τηρείται πιστά, όπου οι ψάλτες ψέλνουν το «Χριστός γεννάται».

Οι καταβασίες είναι οι ειρμοί των κανόνων των δεσποτικών και θεομητορικών εορτών. Εάν ψαλεί ολόκληρος ο κανόνας, τότε στο τέλος κάθε ωδής ψάλλεται ξανά ο ειρμός ως καταβασία. Αν δεν ψαλεί ολόκληρος ο κανόνας τότε οι καταβασίες ψάλλονται όλες μαζί μετά την ανάγνωση του συναξαρίου. Αν δεν υπάρχει εορτή μπορεί να παραλειφθούν όλες εκτός από την 8η και την 9η που πάλι ψάλλονται μετά το συναξάριον.

Οι καταβασίες διακρίνονται σε δύο είδη από άποψη μέλους:

οι σύντομες καταβασίες, καλούμενες και ειρμολογικές, που διακρίνονται από το μεγάλο και πλούσιο ρυθμικό μέλος τους, και οι αργές καταβασίες, που χαρακτηρίζονται όμως για το τεχνικότερο μέλος τους.


Όλες οι καταβασίες συμπεριλαμβάνονται σε ειδικό βιβλίο με βυζαντινή σημειογραφία που ονομάζεται «Ειρμολόγιο». Πρώτος που εξέδωσε συγκεντρωτικά τις αργές καταβασίες ήταν ο Πέτρος ο Πελοποννήσιος και τις σύντομες ο μαθητής του Πέτρος ο Βυζάντιος.[